Afgelopen week raakte ik betrokken bij een discussie
over een ‘fout’ gesponsord evenement rondom geboortezorg. Welk evenement het
was, is niet zo relevant, want het is één van de vele die eraan ten prooi
vallen. Wat ‘fout’ is, is wel relevant: mijn definitie daarvan is ‘door een
overtreder van de internationale WHO-code, die de marketing van
vervangingsmiddelen voor moedermelk aan banden legt’. Eén van de deelnemers aan
de discussie (op een besloten Facebookgroep) liet weten er niet heen te gaan,
omdat ze wegblijft van dat soort WHO-code-overtredingen. Daar werd ik blij van.
Dat het alweer zover was en dat de organisatie zich ertoe had laten verleiden
om deze twee sponsoren uit te nodigen, daar kon ik wel om janken. Wanneer nemen
zorgverleners nu eindelijk hun ethische verantwoordelijkheid en zien ze af van
dit soort financiering van hun bijeenkomsten? Dat zal nog wel even op zich
laten wachten; eerlijk gezegd zie ik daarvoor maar één oplossing: een
totaalverbod door de overheid, toezicht op de naleving en stevige sancties bij
overtreding.
Onderstaand vind je een compilatie van mijn reacties
in de discussie (de citaten, waarvan er een paar van anderen zijn; ik heb ze niet veranderd, enkel geanonimiseerd). Ze zijn
emotioneel geladen, omdat ik me erg boos maakte over de misleiding door de
industrie en het gebrek aan alertheid door organisatoren. Ik sta in deze
reacties als het ware met de handen in de lucht uit pure machteloosheid.
Het zotte was dat er verwarring ontstond over de vraag
of deze sponsoring in orde was of niet. Iemand zei: “Hoezo wel reclame toestaan voor kunstvoeding vanaf 6 maanden? Kappen
met die onzin. Dit frustreert me enorm.”
Ik bracht in dat het me verontrust dat niet alle
organiserende partijen meteen naar de financiering hebben gevraagd, in een
stadium waarin daaraan ook nog wat kon worden veranderd: “Dat is toch één van de eerste dingen die je doet bij zoiets als
deelnemen aan een symposium? Iedereen WEET toch dat in ons vakgebied dit een
heel risicovol ding is, dat de kunstvoedingsindustrie zich er ALTIJD weer in
probeert te werken en dat je daar SUPERALERT op moet zijn? En dat je ook een
visie daarin moet hanteren en (…) niet moet meedoen, gewoon met veel lawaai
moet boycotten? Wat is het dan voor club die dit wél heeft georganiseerd? Wie
zijn dat? Wat snappen ze van het perinatale gebied, waarvan borstvoeding een
onlosmakelijk onderdeel is? Sorry, maar ik ben (…) flink nijdig hierover. De kunstvoedingsindustrie
flikt het gewoon iedere keer weer. Ze lachen in hun vuistje: weer een club
dommerds die het niet in de gaten heeft gehad en het heeft laten gebeuren.”
Dat is namelijk echt zo: iedere keer hoor je dat het
een volgende keer niet weer gebeurt, maar dat is niet zo. Het gebeurt aldoor
weer, want overal zitten iedere keer net weer andere mensen die net weer andere
afwegingen maken en dan gaat het zomaar weer mis. En vervolgens zegt de
organisatie dan dat het wettelijk is toegestaan en soms is dat, verdorie,
inderdaad het geval. Er zijn echter ook heel wat situaties waarin dat niet zo
is en de ‘weegpunten’-folder van de Landelijke Borstvoedingsraad kan daarbij
behulpzaam zijn.
De vraag is natuurlijk altijd: moet je je bij foute
sponsoring terugtrekken of is het in zo’n setting waarin men het niet begrijpt,
juist éxtra belangrijk dat je aanwezig bent om dat tegengeluid te laten horen?
Het is een uiterst ingewikkelde afweging. Ik zei er dit over: “Ja, het is zeker belangrijk dat ze het gaan
snappen, maar het is nog belangrijker volgens mij dat iedereen die het al
snapt, veel consequenter is aangaande deelname aan fout gesponsorde evenementen
en daar dan stevig kond van doet. Er staat gewoon weer een kraampje; alle
mensen die daar komen, krijgen gewoon weer al die shit uitgedeeld en lopen
mogelijk weer de hele dag met zo'n achterlijk tasje rond met een dik vet logo
erop of schrijven met die pennen op een schrijfblok van die industrie die de
boel belazert. Inprenting, inprenting, inprenting... daar is het om te doen en
dat lukt ook iedere keer weer belachelijk goed. Men vindt gewoon toch aldoor
weer clubs die het 'even' niet door hebben en het toestaan en zeggen:
"Volgende keer anders", en ik maak me daar zo boos over. Ze krijgen
daar alleen maar de kans toe omdat er aldoor weer organisaties zijn die het of
niet weten of niet kan schelen of veel te weinig weerstand ondervinden van
mede-organisatoren die het wél weten, maar zich er niet om terugtrekken. Ik
word er moedeloos van.
En
het is trouwens onzin dat het wettelijk mag. Ik heb het schema doorlopen en ik
zie helemaal niet welke route men dan volgt in de beslisboom waarbij men
uitkomt op 'het mag'. Ben ik zo onnozel of gaat er ergens anders iets heel erg
mis...? [Zie bovengenoemde link voor de folder.] Ik vind dat je de onderste arm
moet kiezen, want er komen ook moeders [naar dit evenement]. Op de laatste
vraag kun je volgens mij alleen maar 'nee' antwoorden en dus is het een dikke
rode OVERTREDING!
En natuurlijk is het goed dat er nu een toezegging is (overigens kan dat best weer mislopen als er dan weer andere organisatoren zijn...), maar nu is er weer een groep mensen die blootstaat aan die onzin en die, door een air van goedkeuring door de organisatie (want ze staan er immers), de indruk krijgt dat het wel okay is met die kunstvoedingsindustrie. Allemaal mensen die of als ouder ermee te maken krijgen of er als professional over moeten adviseren... beide een slechte zaak.
En natuurlijk is het goed dat er nu een toezegging is (overigens kan dat best weer mislopen als er dan weer andere organisatoren zijn...), maar nu is er weer een groep mensen die blootstaat aan die onzin en die, door een air van goedkeuring door de organisatie (want ze staan er immers), de indruk krijgt dat het wel okay is met die kunstvoedingsindustrie. Allemaal mensen die of als ouder ermee te maken krijgen of er als professional over moeten adviseren... beide een slechte zaak.
Ik
weet dat ik heel boos klink nu, maar ik ben er ook boos over. Dit is waar ik
dag in, dag uit, tegen moet strijden, tegen het idee dat het niet zo veel
uitmaakt of je borstvoeding geeft of kunstmatige zuigelingenvoeding. Dat is de
reden dat ons vak bestaat. Het is ook de reden dat we met zoveel ellende te
maken hebben, want die industrie gooit er zo belachelijk veel geld tegenaan om
mensen een rad voor ogen te draaien... daar kunnen wij gewoon niet tegenop. En
als het dan in onze 'eigen' gelederen ook nog fout gaat, ben ik des te meer
teleurgesteld...”
Toen kwam de vraag of ik een brief wilde schrijven
naar de organisatoren.
“Ja,
dat moet ik misschien maar doen (…). En ik denk echt dat alle clubs die iets
organiseren nooit moeten wachten tot ze iets te horen krijgen over sponsoring,
maar dat ze heel proactief altijd moeten VRAGEN naar de sponsoring alvorens ze
ook maar enigszins met een organisatie in zee gaan. We zeggen dat ook voor ons
eigen gebied: als goede sprekers niet meer naar fout gesponsorde evenementen
gaan om te spreken, krijgen die alleen maar flutsprekers. Vroeg of laat maakt
dat een verschil, zeker als die sprekers zich ook duidelijk zo profileren en
niet voor het geld of de eer gaan.”
Mensen werden uitgenodigd aanwezig te zijn om hun stem
te laten horen. Dat is zeker nodig, maar ja… De toegang was voor bepaalde
doelgroepen gratis en ze konden zelfs hun reiskosten declareren. Niet uit de
lucht gegrepen kom ik dan tot de conclusie dat dat kan omdat er zoveel fout
sponsorgeld is: als je er heen gaat, ontvang je dus indirect je geld van die
WHO-code-overtreders. Dat het gratis is en dat je kosten mag declareren, wekt
een positieve indruk… doel weer bereikt.
De samenvatting van het net uitgekomen rapport over de WHO-code schendingen |
Oorspronkelijk ging de discussiedraad overigens niet
over de overtreding en ik werd voor sommigen langzaam irritant, zo was mijn
indruk: “Sorry, als jullie vinden dat ik
er te veel over heb gezegd, maar in zijn algemeenheid wordt er gewoon veel te
weinig over gezegd. Dat mensen er niet bij stilstaan, is precies de reden dat
het aldoor weer misgaat en het is ook een beetje standaard dat de klachten
daarover weliswaar worden gehoord, maar toch vaak ook een beetje worden ervaren
als input die (en soms ook als gezeur dat) niet te lang moet duren, terwijl de
effecten van die agressieve marketing en daardoor gebrek aan borstvoeding bij
cliënten en baby's juist levenslang zijn...!”
Daarop kwam de vraag of zo’n overtreding kan worden
aangegeven of ‘alleen maar’ een ethische overtreding is. Ik vroeg: “(…) hebben we een wettelijke richtlijn
nodig om te weten dat we onze buurman niet moeten bestelen, dat we een ander
niet mogen misleiden, dat we een anders gezondheid niet mogen schaden? Het is
onethisch om je gedrag pas aan te passen als er een regel voor is, terwijl je
weet dat je fout bezig bent. De WHO-code is heel helder over wat niet mag en
Nederland heeft die code ondertekend. Dat men vervolgens zo'n flutwetgeving
maakt, tsja, dat is erg genoeg, maar iedereen kan de WHO-code als leidraad
nemen. De scope daarvan is ALLE voeding die product moedermelk vervangt, plus
flessen en spenen, omdat die het proces borstvoeding ondermijnen.
Het
probleem is bovendien dat het die bedrijven niet zozeer gaat om WELK product er
op dat moment [tijdens een evenement] met folders wordt aangeprezen. Het gaat
ze om logoherkenning, om inprenting, om gezien te worden, om leuke babbeltjes
met de doelgroep te maken. En als dat dan ook nog professionals betreft... des
te beter, want die adviseren aan de klanten, die vervolgens dat product
eindeloos lang in hun boodschappenwagen stoppen en die waarschijnlijk bij een
volgend kind wéér voor dat merk kiezen. Dáár gaat het om, niet om welke folder
of welk product. Dat is voor die industrie van ondergeschikt belang. Dat
product komt vanzelf, als het logo maar op het netvlies gebrand staat. Kent
iedereen hier 'The Politics of Breastfeeding' van Gabrielle Palmer? Van harte
aanbevolen!
(…) En
ik weet ook niet altijd of het beter is als je helemaal niet meer wordt gehoord
of in ieder geval niet binnen de kringen waar die foute sponsoring niet als een
probleem wordt gezien. Ik weet alleen wel dat het inbrengen van bezwaren in een
fase waarin er nog invloed op keuzes voor sponsoren mogelijk is, de enige manier
is waarop je het kunt veranderen. Het SBO-congres is al een paar jaren
sponsorvrij! Voorwaarde is dan wel dat iedereen zich bewust is van het belang
van zorgvuldigheid op dat punt en dat bewustzijn ontstaat alleen als er steeds
wéér over wordt gesproken, niet als dat ergens door een kleine groep wordt
gedaan waar velen niet meeluisteren.”
Iemand kwam met het voorstel om tijdens de bijeenkomst
plenair te benoemen dat hier een over het hoofd gezien ethisch knelpunt speelt
dat betrekking heeft op de WHO-code. Het leek er namelijk op dat één van de
instanties die om raad was gevraagd, een uitspraak had gedaan die niet
overeenstemt met de weegpunten-folder. Dat is natuurlijk helemaal zorgelijk. De
kraampjes zouden dus gewoon weer in de hal staan en de kans was groot dat er
ook van alles zou worden uitgedeeld: “Het
gaat niet alleen om de cliënten, zoals mijn verhaal hierboven hopelijk
duidelijk heeft gemaakt...! Het gaat JUIST om de professionals!! Als ik (…) een
brief maak (…), kan die mee in de mapjes als stuk dat bij dit evenement hoort.
Daar gaat het nu juist om: bewustzijn creëren!”
De sponsoren zien namelijk soms nog liever
professionals aan hun kraam dan ouders. Die professionals krijgen immers in hun
hele carrière met enorme aantallen ouders te maken; als zij positief beïnvloed
worden en de industrie een warm hart toedragen, is er méér ‘gewonnen’ dan
wanneer één ouderpaar voor het bewuste merk kiest.
Iemand die het voor haar werk had uitgezocht, reageerde
en zei: “Er is geen twijfel over
mogelijk! Het is gewoon niet toegestaan. Je hebt een poot om op te staan en er
fel tegen te ageren.” Dat is ook wel nodig, want er bleken ook nog kleine
cadeautjes te worden uitgedeeld. Dat is al helemáál verboden, net als het
uitdelen van reclamefolders die reclame aanreiken in plaats van
wetenschappelijke, neutrale informatie: “(…)
dat MAG dus NIET! Het is wettelijk verboden!! En iedereen die meedoet met de
organisatie en dit laat gebeuren, is dus onderdeel van dit foute systeem.
Een [cadeautje] met een logo is niet beter dan [datzelfde ding] zonder logo. Het gaat dus niet om het [ding], mensen... HET GAAT OM HET LOGO! Ik wil het wel van de daken schreeuwen, want het blijft maar doorgaan en ik word er (…) echt doodziek van. Men lijkt het gewoon echt niet te (willen) begrijpen, hoe ondermijnend dit is, en gaat toch weer voor het (grote) geld, waarmee dan bijvoorbeeld reiskostenvergoedingen kunnen worden uitbetaald, die dus indirect van de kunstvoedingsindustrie afkomstig zijn. Iedereen die de WHO-code wil respecteren, zou niet naar fout gesponsorde evenementen moeten gaan en zeker geen geld moeten aannemen, want reken maar dat [X] en [Y] de grootste sommen geld hebben aangeleverd. Zodra een evenement ook maar iets met baby's te maken heeft, komen ze als aasgieren op de doelgroep af. En iedereen denkt: "Wat een leuke vogels! Vriendelijk en je krijgt ook nog wat van ze! Niks mis mee!" ”
Een [cadeautje] met een logo is niet beter dan [datzelfde ding] zonder logo. Het gaat dus niet om het [ding], mensen... HET GAAT OM HET LOGO! Ik wil het wel van de daken schreeuwen, want het blijft maar doorgaan en ik word er (…) echt doodziek van. Men lijkt het gewoon echt niet te (willen) begrijpen, hoe ondermijnend dit is, en gaat toch weer voor het (grote) geld, waarmee dan bijvoorbeeld reiskostenvergoedingen kunnen worden uitbetaald, die dus indirect van de kunstvoedingsindustrie afkomstig zijn. Iedereen die de WHO-code wil respecteren, zou niet naar fout gesponsorde evenementen moeten gaan en zeker geen geld moeten aannemen, want reken maar dat [X] en [Y] de grootste sommen geld hebben aangeleverd. Zodra een evenement ook maar iets met baby's te maken heeft, komen ze als aasgieren op de doelgroep af. En iedereen denkt: "Wat een leuke vogels! Vriendelijk en je krijgt ook nog wat van ze! Niks mis mee!" ”
Wat mij betreft is er dus heel veel mis mee en ik ben (voor
sommigen irritant) vasthoudend in mijn afwijzing. Punt is… hoe vaker het
misgaat, hoe verbetener ik zelf word, omdat ik het onethische van de
overtredingen onverdraaglijk vind. Dat is misschien/waarschijnlijk niet de
beste communicatietechniek, maar ik ben ook maar een mens. Dat ik me er zo druk
over maak, is geen ‘regelfetisjisme’; dit gaat over zieke en dode baby’s, over
moeders die, net als hun kinderen, meer gezondheidsrisico lopen als er geen (langdurige)
borstvoedingsrelatie is, over torenhoge kosten in de gezondheidszorg voor de
korte en lange termijn en over nog veel meer. Maar ik zit al ruim over de 2000
woorden, dus genoeg voor vandaag! :-)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten