O een tepelhoed gebruiken om de pijn van het aanleggen te dempen;
O bijvoeden om de tekortschietende productie te compenseren;
O blijven oefenen met allerlei aanlegmethoden om de te korte tongriem te omzeilen;
O inbakeren om de eenzame of onrustige baby te kalmeren;
O minder aanleggen om de borst bij een borstontsteking ‘rust’ te geven.
En de ultieme symptoombestrijding: stoppen met de
borstvoedingsrelatie om van alle problemen af te zijn.
Als vrouw je intrede doen in het moederschap is niet zomaar
wat; het is een grote transitie, een ingrijpende overgangsfase in je leven,
groter dan voor je partner en anderen in je sociale omgeving. Zeker als je voor
de eerste keer een baby krijgt, ga je een intens groot leeravontuur aan. Er is
veel dat je over je baby moet leren, maar er blijkt vaak ook ineens heel veel in
jezelf te zijn waarop je grondig en toegewijd moet studeren en dat kan een
spannend, uitdagend pad zijn, maar ook een confronterende weg vol hindernissen.
Een kind vormt immers vaak een kraakheldere spiegel, al denken we misschien dat
we een ander gereflecteerd zien als we erin kijken. Zijn we dat zelf…? Is wat
dat kleine kindje laat zien, een deel van wie wij zijn? En waarom kunnen we de
taal van ons kind nog zo slecht ontcijferen? Heel veel leerpotentieel, kortom.
Hoewel er in de media, in tijdschriften en in cursussen op
veel manieren aandacht aan het (aanstaande) moederschap wordt besteed, wordt er
tegelijkertijd ook verwacht dat je die taak vervult naast alle andere taken die
je al had en dat die andere taken daarbij voortgang vinden zonder al te veel
verandering te ondergaan. Ik heb daar een vrij ongecompliceerd idee over: dat
kan niet.
Hoe ik tot die simpele gedachte kom? Daar heb ik een aantal
argumenten voor; laten we met de voor de hand liggende beginnen.
O Een kind vraagt praktische aanpassingen.
O Een kind vraagt praktische aanpassingen.
In je huis maak je ruimte voor je kind en hoe groter het
wordt, hoe meer ruimte het vraagt met een eigen kamer, speelgoed en een plek om
huiswerk te maken. Je koopt een draagdoek, past slaapplekken aan, plaatst een
zitje op je fiets en koopt wellicht een andere auto. En verder verandert
natuurlijk je dagritme.
O Een kind vraagt financiële aanpassingen.
O Een kind vraagt financiële aanpassingen.
Een heel aantal van deze praktische aanpassingen gaan met
financiële aanpassingen gepaard. Er moeten kleren worden gekocht, schoolboeken,
lidmaatschappen van sportverenigingen, fietsen, extra verzekeringen en
natuurlijk ook meestal de toegang tot allerlei onderwijsinstellingen.
O Een kind vraagt sociale aanpassingen.
O Een kind vraagt sociale aanpassingen.
Daar waar je gemakkelijk de deur uitliep voor de geboorte
van je kind, moet je nu meer nadenken: ga je alleen, gaat je kind mee, en zo
niet wie zorgt er dan voor je baby en is het okay om je baby daar mee naar toe
te nemen waar je van plan was heen te gaan? Je plant minder afspraken omdat je
zelf nog moe bent of omdat je baby rust nodig heeft en uitgaan ziet er ineens
heel anders uit.
Dat zijn de ‘simpele’, de logische dingen. De meest
ingrijpende is waarschijnlijk echter de emotionele, de psychologische aanpassing
die de komst van een kindje in je gezin met zich meebrengt. Daar waar je,
eventueel in goed overleg met je partner, altijd helemaal je eigen leven kon
inrichten en de keuzes kon maken die bij jou en jullie pasten, heb je ineens
een klein mensje in je midden dat je aandacht vraagt, dat je laat zien hoe
kwetsbaar je bent, dat maakt dat er altijd een draadje naar die jonge ander is,
hoe ver je ook weggaat of hoezeer je ook met andere dingen bezig bent. Je
draagt ineens een grote verantwoordelijkheid voor de veilige en gezonde start
van een mensenleven.
Daar zijn heel wat vaardigheden voor nodig en ik denk dat
borstvoeding geven en eventuele problemen daarbij overwinnen, een
wonderbaarlijk mooie leerschool is voor die capaciteiten. Je legt daarmee een
stevig fundament onder het leven van je kind, maar versterkt ook het fundament
onder je eigen bestaan. Stoppen met voeden wordt bij oplosbare problemen dan
symptoombestrijding, een soort ‘voortijdig schoolverlaten’, een gemiste kans op
‘jong geleerd, oud gedaan’.
Ook voortijdige schoolverlaters bouwen geregeld een goed en
waardevol leven op. Toch is de kans reëel dat ze vroeg of laat tegen een
kennisleemte aanlopen die hun mogelijkheden beperkt en die ze graag zouden
opvullen, wat ineens op latere leeftijd om allerlei redenen een stuk lastiger
blijkt.
Ik pleit daarom oprecht en uit het diepst van mijn hart voor
lactatiekundige zorg in het basispakket, zodat moeders niet na één consult het
gevoel hebben het bijltje erbij te moeten neergooien omdat er te veel huiswerk
ligt. Maak van moeders en jonge ouders geen voortijdige schoolverlaters, maar
gun ze de kans op het doorlopen van dat vormende, verrijkende, persoonlijk én maatschappelijk
belangrijke leertraject van het ouderschap!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten