Afgelopen week maakte ik
een begin met het bespreken van een folder over opname in het ziekenhuis van baby’s die veel huilen, in de wandelgangen
vaak ‘huilbaby’s’ genoemd, een label waar ik geen voorstander van ben.
Er bleek meer te
bespreken dan ik aanvankelijk dacht en één blog was niet toereikend. Daarom pak
ik vandaag de draad op waar ik die vorige week heb laten liggen, onderaan
pagina 3. Wie wil meelezen… dit is de link naar de folder.
Pagina 3, onderaan: Het dagprogramma wordt aangepast aan de
leeftijd en ontwikkeling van uw kind en de activiteiten binnen uw gezin. Zo
kunt u dit dagprogramma ook thuis voortzetten.
Ik vind het moeilijk me
hierbij een voorstelling te maken. Over welke leeftijdsgroep hebben we het, als
we spreken over baby’s die vanwege ‘overmatig huilen’ worden opgenomen in het
ziekenhuis… ergens tussen vier of vijf weken en misschien een week of acht,
negen…? Daarna neemt bij de meeste baby’s het huilen immers sowieso af. Baby’s
van drie maanden worden vaak niet meer opgenomen met deze klachten, maar zelfs
dan: wat voor ‘programma’ heeft een baby van twee, tweeënhalve maand? Gaat het
dan niet vooral om voeden, knuffelen wat spelen met mama en papa en weer
slapen, alles afgestemd op wat de betreffende baby nodig heeft en aankan?
Baby’s hebben op deze leeftijd vaak nog niet een heel duidelijk voedingsritme,
soms wel, maar heel vaak ook niet en dat is fysiologisch en qua ontwikkeling
helemaal normaal. Voeden op verzoek (inclusief troosten en in slaap helpen aan
de borst!) is de biologische norm en past bij wat dat kleine lijfje vraagt.
Dit is NIET mijn aanbeveling! Ik vond deze volgorde op de website van een ziekenhuis. |
Pagina 4: Daarnaast is er op de kinderafdeling
regelmatig een kinderarts aanwezig die ervaring heeft in het begeleiden van
“huilbaby’s” en hun ouders.
Ik voel hier een
ongemakkelijke contradictie: enerzijds heeft de kinderarts volgens de folder
ervaring, anderzijds besluit de kinderarts het kind op te nemen en het daarmee
van de ouders te scheiden. Dat is het stressvolste wat een kind kan overkomen,
gescheiden worden van de ouders en dus ook van mama’s zachte, warme, voedende
borsten. Om wat voor professionele ervaring gaat het dan, waar de ouders mee
kunnen worden begeleid? Worden ze wijzer omtrent de indringende behoeften van
hun kind, over de grote afhankelijkheid van een mensenbaby in de vroege
levensfase en hoe belangrijk dan de ouderlijke nabijheid is voor de
hersenontwikkeling, de stressregulatie en de veilige hechting? Ik ben er niet
gerust op, zeker niet gezien de tekst die nog volgt…
Pagina 4, eerste punt van
de opsomming: hier worden fysiotherapie voor de zich ‘overstrekkende’ baby
genoemd, plaatsing in een ‘nestje’ en ook inbakeren. Voor dit laatste wil ik
graag (weer eens) verwijzen naar wat collega Gonneke van Veldhuizen hierover ooit schreef .
Pagina 4, tweede punt van
de opsomming: De film “Bob” bekijken: dit
is een film over een “huilbaby”, Bob. Veel ouders herkennen zich hierin.
Kent iemand deze film en
kan ik die ergens bekijken? Ik heb wat gegoogled en ontdekt dat ‘ie van de
Stichting Lichaamstaal is. Ik ben heel benieuwd wat ouders te zien krijgen. De film die ik destijds zag,
gemaakt met medewerking van onder andere Ria Blom, Bregje van Sleuwen en
Monique L’Hoir, vond ik pijnlijk om te aanschouwen. De diverse uitspraken, de schreeuwende,
hese baby, de verdwaasde moeder onder aan de trap… Vooral dat laatste beeld staat
me nog helder voor ogen, zeker omdat later dus ook haar verhaal erbij helder
werd.
Pagina 4, derde punt van
de opsomming: [De ouderbegeleider]
bespreekt met u hoe de zwangerschap, geboorte en eerste maanden met uw kind
zijn verlopen. Zij kan u uitleg geven over mogelijkheden voor zorg en
ondersteuning.
Een analyse van de
situatie lijkt me heel nuttig en zorg en ondersteuning kunnen dat uiteraard ook
zijn. Wel is natuurlijk belangrijk waaruit die zorg en ondersteuning bestaan.
Zijn ze gericht op kennis over normaal babygedrag en op hoe ouders daarmee
kunnen (leren) omgaan? Gaan ze over stress in het leven van de ouders zelf en
hoe die zijn weerslag kan hebben op de sensitieve baby? Of gaan ze over hoe de
baby zo kan worden geconditioneerd dat het gedrag aansluit op het dagprogramma
en de verwachtingspatronen van de ouders?
Pagina 5, eerste punt van
de opsomming: hier wordt de mogelijkheid van VIB besproken, video-interactiebegeleiding. Dit schijnt
een zeer nuttig instrument te zijn, waaruit ouders veel over zichzelf en hun
baby kunnen leren.
Pagina 5, tweede punt van
de opsomming: Logopedie: als uw kind
moeite heeft met drinken, wordt de logopediste ingeschakeld. Zij kan bekijken
wat de mogelijke oorzaak van het slechte drinken is.
Is er een goede reden dat
de lactatiekundige niet in het rijtje is opgenomen? Als er problemen zijn met
huilen en drinken, ligt het voor de hand de ouders eerst naar een
lactatiekundige te verwijzen. Het is haar specialisme om alles rondom het
voeden samen met de ouders in kaart te brengen. Huilen kan zonder meer
voedingsgerelateerd zijn en dit belangrijke proces, dat de voorloper is van onder
andere de voedingsgewoontes later in het leven, verdient zorgvuldige aandacht.
Pagina 5, laatste kop: Aanwezigheid
ouders Uiteraard bent u altijd
welkom bij uw kind. De verschillende hulpverleners maken met u afspraken
wanneer u in ieder geval in het ziekenhuis aanwezig moet zijn voor gesprekken,
uitleg etc. Daarnaast is het voor u ook belangrijk om zelf tot rust te komen en
uw eigen ritme weer op te pakken. We raden u daarom aan om niet de hele dag bij
uw kind te zijn. Het is het verstandigst om thuis te slapen en wat tijd te
maken om leuke dingen te ondernemen. Hierdoor krijgt u weer nieuwe energie om
verder te gaan.
Mensen, mensen… wat
moeten we hiermee? Al die termen… ‘tot rust komen’, ‘eigen ritme’, ‘niet bij uw
kind zijn’, ‘verstandigst’, ‘leuke dingen ondernemen’… De situatie is dus als
volgt: je bent net moeder/vader geworden, je kind is volledig op jou aangewezen,
je brengt het naar het ziekenhuis, laat het daar achter, gaat er niet te veel
heen, maar gaat ‘leuke dingen’ doen, want je hebt er verder geen last van dat
je van je kind gescheiden bent en je krijgt helemaal nieuwe energie, zo lekker
met z’n tweeën…? Wat moeten we hiervan denken als het gaat over visie op
ouderschap en babybehoeften? Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat hier
een heel groot stuk kennis ontbreekt… en eerlijk gezegd ook empathie met de
zwakste partij: de baby.
Pagina 6: Als uw baby tot rust gekomen is, een goed
dag- en nachtritme heeft en u verwacht de adviezen en het dagprogramma thuis te
kunnen voortzetten, mag uw kind het ziekenhuis verlaten.
Dus… het kind is
inmiddels min of meer van het ziekenhuis en de ouders moeten aan voorwaarden
voldoen om het kind mee naar huis te ‘mogen’ nemen…? Dat kan toch niet waar
zijn… Ouders mogen hun kind ALTIJD mee naar huis nemen, als ze dat willen. Dat
hoort bij de autonomie van gezonde, niet-ontoerekeningsvatbaar verklaarde
ouders. En wie is überhaupt de ‘deskundige’ die kan bepalen wat een ‘goed’ dag-
en nachtritme is? Is dat ritme niet in ieder gezin verschillend en hangt het
niet af van de op pagina 3 genoemde ‘activiteiten binnen uw gezin’?
Al met al word ik heel
verdrietig van dit soort folders. Ik houd mijn hart vast voor die arme baby’s
die zo wreed van het middelpunt van hun wereld, van hun fysiologische en
emotionele habitat worden gescheiden: hun moeder. Het lijkt me dat we op welke
manier dan ook moeten zorgen dat zorgverleners en ouders beter geïnformeerd
raken over het belang van het bij elkaar houden van ouder(s) en kind. Zoals we naar
aanleiding van de film ‘A Two-Year Old Goes to the Hospital’ in de jaren vijftig zijn afgestapt van het verbod op de aanwezigheid van ouders
bij al wat oudere kinderen die wegens een operatie of een ingreep in het
ziekenhuis liggen, zo moeten we zeker baby’s beschermen tegen deze schokkende
ervaring, die trouwens ook voor ouders ingrijpend is en bovendien hun broodnodige
vaardigheden niet vergroot.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten