(Dit is een extra aflevering van mijn blog; het bevat de lange reactie die ik heb gegeven op een intensieve discussie over autonomie. Het sluit aan bij de delen 1 en 2 van deze serie en maakt de volgende delen wellicht beter te begrijpen.)
Er is mij vorige week gevraagd wat ik verwacht te vinden bij de Geboortebeweging (GB) en waarom ik mij daarvoor inzet, als ik mogelijk de visie van de GB niet (geheel) ondersteun.
Er lopen over
het onderwerp diverse draadjes, ook op mijn eigen tijdlijn, en ik weet, ook na
het voorbije weekend, nog niet goed hoe ik mijn reactie zowel helder kan
formuleren als redelijkerwijs kan afbakenen. Wanneer je het totale plaatje
overziet, zijn er, in ieder geval in hoe ik naar het geheel kijk, zoveel
aspecten die ik relevant vind, dat ik er een essay of een boek over zou kunnen
schrijven. Dat ga ik niet doen (in ieder geval voorlopig nog niet, misschien in
de komende jaren tijdens mijn studie aan de UvA…), dus ik ga een selectie
maken. Ook die kan weer allerlei reacties losmaken of verontwaardiging of
agressie oproepen (of bijval, al heb ik die hier nog niet zo expliciet verwoord
gezien, terwijl mij die off-line wel is meegedeeld). Hoewel ik op het punt
stond niet meer te reageren (het gesprek leek te escaleren en ik wilde daar
niet aan bijdragen), geef ik nu toch nog weer antwoord, omdat daar expliciet om
is gevraagd. Ik kan alleen niet beloven dat ik de komende dagen (weken?) zo
intensief blijf meediscussiëren als afgelopen week, want het houdt me
emotioneel erg bezig en ik weet niet of ik er goed aan doe dat te laten
prevaleren boven allerlei andere zaken. Ik waag dus een poging en houd er
rekening mee dat mijn reactie voor sommigen veel te lang zal zijn. Het is niet
anders; ik ben te veel aspecten tegengekomen die naar mijn mening relevant
zijn. Dit wordt dus een lang verhaal en sommigen hebben daar mogelijk geen
behoefte aan; dat snap ik.
(De
verwijzingen tussen haakjes refereren in grote lijnen aan de punten die één van de mede-discussieerders
heeft genoemd in de posting op mijn privé-tijdlijn, draad gestart 11 juni 16.41 uur,
maar de tekst is uiteraard niet alleen aan haar gericht.)
Ik heb de
voorbije dagen veel nagedacht en met diverse mensen gepraat over deze ethische
kwestie en gemerkt dat die mij zeer na aan het hart ligt. Er zijn geloof ik ook
wat definities die bepalend zijn voor het verloop van de discussie. De kwestie
is niet volledig terug te brengen tot een definitiekwestie, maar zonder heldere
definities komen we ook niet verder. Zaken als ‘autonomie’, ‘kind’ en
‘kinderrechten’ kunnen niet goed worden besproken, als je er allemaal iets
anders onder verstaat.
Ik gaf vorige
week de volgende definitie van ‘autonomie’, gevonden op Wikipedia: “Het
verwijst daarbij vaak naar de capaciteit van een rationeel individu of bestuur
om eigen verantwoorde beslissingen te nemen.” ‘Capaciteit’, ‘rationeel’, ‘verantwoorde’…
zoals gezegd: ook allemaal definitiekwesties. Als je deze definitie aanhoudt,
kun je stellen dat je zonder verantwoorde beslissingen (of met onverantwoorde
beslissingen) niet (volledig) autonoom bent. Wanneer je zou zeggen: “Autonomie
gaat voor alles”, dan includeer je daarin impliciet dat er sprake moet zijn van
rationaliteit en verantwoorde beslissingen om te kunnen stellen dat iemand
autonoom is. Er zijn ook andere definities, zoals ‘zelfbeschikking’, ‘het recht
om zelf te bepalen wat je doet’, ‘vrijheid om naar eigen wetten te leven’,
‘vrijheid of bevoegdheid om zelf te handelen of te besturen’, ‘beschikking van
een patiënt over zijn eigen lichaam’, ‘zelf naar eigen voorkeur je belangen
behartigen’, ‘zelfstandigheid’, en nog wel meer. Die kleuren het geheel weer
heel anders in.
Als het gaat om
‘kinderen’ en ‘kinderrechten’, is de vraag vanaf wanneer je vindt dat een kind
aanspraak ‘mag’ maken op bescherming. Begint dat pas ná de geboorte of begint
dat al in de zwangerschap? En als je dat laatste vindt, vanaf welke
zwangerschapsduur dan?
De
mensenrechten zoals we die vinden in The Universal Declaration of Human Rights stamt uit 1948 en werd opgesteld in reactie op de Tweede Wereldoorlog. Die
verklaring is dus een direct gevolg van de tijdgeest (punt 1.). Daarvoor had de
mensheid natuurlijk ook al een idee van wat de rechten van individuen waren,
maar lagen ze niet universeel vast. Het is dus zonder meer een gevolg van de
toegenomen technologische mogelijkheden en van de tijdgeest dat er nu een Human Rights-verklaring is van de
Verenigde Naties, die door iedereen kan worden geraadpleegd en die geldt voor
alle volkeren waarvan de leiders het verdrag hebben ondertekend. Helaas worden
deze rechten lang niet overal ten uitvoer gebracht. De VN zeggen dat wetten
niet strijdig mogen zijn met deze verklaring, maar dat zijn ze natuurlijk vaak
wel. Waarom? Omdat nationale wetgeving *altijd* een gevolg is van de lokale tijdgeest,
van lokale socialisatie, van (beschikbaarheid van) wetenschappelijk inzicht en
techniek, van de op dat moment ter plekke heersende politieke cultuur en van
nog veel meer. Dit heet in de antropologie het ‘wiel van cultuur’: gedrag, ideeën/overtuigingen
en materiële verworvenheden/techniek beïnvloeden elkaar voortdurend en in alle
richtingen. In de hele discussie is de Nederlandse wet aangegrepen als iets
waaraan niemand mag tornen: die ligt vast en daar moet iedereen van afblijven.
Dat is echter nooit het geval. Wetgeving is een continu veranderlijk proces. De
Human Rights-verklaring is er sinds
1948: da’s nog geen zeventig jaar, een schijntje in relatie tot de duur van het
bestaan van de mensheid. En de Convention
on the Rights of the Child werd zelfs pas in 1990 van kracht: nog meer
‘tijdgeest’-gevolg (punt 3.).
Omdat die
mensenrechten zo vaak geweld wordt aangedaan, hebben we keer op keer te maken
met beschadigde mensen (punt 2.) die niet in staat zijn barmhartigheid, verdraagzaamheid
en verantwoordelijkheid op te brengen richting hun medemens, zelfs niet voor
die medemens wiens bestaan ze zelf hebben gekozen: hun kind(eren). Dat een
ongeboren kind in alles afhankelijk is van het moederlichaam en zonder haar
wezen zelf niet kan leven, legt op de moeder (en haar sociale omgeving!) en des
te grotere verantwoordelijkheid voor het bewaken van het welzijn van dat
ongeboren kind (punt 4.). Dit is mijn visie; los van wat de wet erover zegt, is
dit mijn morele overtuiging. Het (bewust) schaden van het welzijn van dat kind,
vind ik zowel een slechte als een droevige zaak. Dat is inderdaad een
waardeoordeel; dat is ook de essentie van ethische discussies: het bereiken van
waardeoordelen, van ideeën over wat goed of slecht is. Daarnaast vind ik het
ook een slechte en droevige zaak dat er ouders zijn die zo zijn beschadigd
gedurende hun eigen levensgeschiedenis dat ze er niet in slagen het welzijn van
hun ongeboren kind bovenaan hun prioriteitenlijstje te zetten. Dat is ook een
waardeoordeel. En nog steeds heb ik niets gezegd over schuld of verwijtbaarheid
of kwade opzet. Vaak is daarvan geen sprake; meestal gaat het om onvermogen om
zowel het eigen leven als dat van het ongeboren kind te optimaliseren. Kun je
dat ‘psychisch niet in orde’ noemen of ‘wilsonbekwaam’? Daar is zowel juridisch
als ethisch/filosofisch wat over te zeggen en wat de wet erover zegt, hoeft
niet hetzelfde te zijn als wat je er filosofisch over zegt (punt 5.).
Het probleem
is: wie dader is (van ethisch verwerpelijke daden) is in vrijwel alle gevallen
zelf ook slachtoffer. Vrouwen die zwanger worden en een voor hun baby (zeer)
ongezonde leefstijl handhaven (roken, drinken, drugs), zijn in veel gevallen
ook slachtoffer van onvoldoende gerespecteerde vrouwenrechten: mishandeling,
huiselijk geweld, verkrachting, gebrek aan anticonceptie of simpelweg
onvoldoende kennis om tot gezond gedrag te komen. Onvoldoende respect voor
vrouwen- en kinderrechten is dan ook een maatschappelijk probleem.
En daar waar de
overheid enerzijds te veel wetgeving uitvaardigt, doet ze dat op andere
terreinen te weinig (waardoor bijvoorbeeld de WHO-code niet integraal in de
Nederlandse wet is opgenomen of waardoor pas sinds kort het gebruik van BPA wordt
gereduceerd of pas na ernstige schade DES werd verboden). Je kunt dus niet
ondubbelzinnig stellen: “Meer regels zijn slecht.” Op sommige terreinen zijn
meer regels slecht, op andere zijn meer regels dringend noodzakelijk om onze
wereld leefbaar te houden (punt 6, 1e keer, punt 7.).
Elselijn Kingma spreekt in haar inaugurele rede van 21 september 2012 over ‘positive health’, het vermogen om
niet alleen gezond te zijn, maar het ook te blijven. Ze zegt het zo:
“Health, in this view, is like a skill: an organism
that has more positive health is an organism that has the ability to persist
better through a wider range of likely environments and challenges.” Een kind dat schade oploopt
door een ongezond levende moeder heeft minder ‘positive health’. We hebben
allemaal minder ‘positive health’ (te bieden aan onze kinderen) wanneer we
suboptimale zorg hebben ontvangen. Elselijn ziet niet graag
opgeheven vingers en verboden en bepleit daarom “health promotion by
environmental design – that is, health promotion largely done by engineers and
at policy level with the aim of changing the characteristics of entire
populations rather than those of individuals within that population.” Wanneer de omgeving aanzet
tot gezond gedrag, hoef je mensen niet te dwingen, zo is het idee, en dat kost
inderdaad tijd en energie/moeite/inzet/toewijding (punt 6, 2e keer).
Ook wanneer dit particuliere ontwerpen zijn, zal in veel gevallen de overheid
daarvoor toch eerst weer goedkeuring moeten geven. Dat vergt dus zowel een
ethische visie bij de ontwerpers en beleidsmakers (die een idee moeten hebben
over wat ze willen bereiken) als bij de overheid (die moet bepalen wat ze
goedkeurt en wat niet).
Plannen voor het bereiken van
zo’n uitnodigende en stimulerende omgeving zijn loffelijke strevens en desondanks
zullen er genoeg situaties overblijven waarin het niet goed gaat (bezien vanuit
het kind) en het kind bescherming nodig heeft. Je kunt dat kwalificeren als
‘het tegengesteld maken van de belangen van het kind en de moeder’ (punt 8.).
Gold dat ook toen de vrouwenrechten werden bevochten? Was dat een kwestie van
het tegengesteld maken van de belangen van mannen en die van vrouwen?
Benadrukte het bepleiten van die rechten steeds meer de tegengesteldheid en
heeft dat de samenleving ontwricht? Zijn veel problemen die er nu nog zijn, het
gevolg van het feit dat destijds de vrouwenrechten werden bevochten? Kunnen we
nu niet zien dat mannen en vrouwen moeten samenwerken en dat ze allemaal een
eigen waardevolle bijdrage te leveren hebben, omdat er destijds mensen waren
die zeiden dat vrouwen niet langer het slachtoffer mochten worden van wat
mannen wilden (kunnen) doen en dat de rechten die mannen hadden, ook voor
vrouwen moesten gelden? Dat zijn de argumenten die toen tegen de emancipatie
van vrouwen werden gebruikt, maar ik geloof er niet in. Je hebt altijd
goedwillende mensen; als die de enige soort waren, had je minder beschermende
wetten nodig. We zijn echter niet allemaal Jezus of Gandhi of Moeder Theresa. Er
zijn altijd conflicterende belangen die om regelgeving vragen. En er zijn ook
altijd mensen die er een potje van maken (en daarvoor is meestal een verklaring
te vinden). Dat geldt voor mannen die vrouwen niet respecteren, en dat geldt
ook voor vrouwen die hun ongeboren kind niet respecteren. Zoals mannen er
*zelf* verantwoordelijk voor zijn dat ze vrouwen niet verkrachten, zo zijn
vrouwen er *zelf* verantwoordelijk voor dat ze hun ongeboren kind niet willens
en wetens beschadigen. Zowel die verkrachtende mannen als die bijvoorbeeld te
veel drinkende vrouwen zijn echter vrijwel zeker opgegroeid in een omgeving
waarin ze zélf niet werden gerespecteerd, waardoor ze dat respect nu niet
kunnen doorgeven.
Punt 11. en 12.: Ja, ik ben
het met je eens dat moeders wier leven niet stabiel verloopt en die moeite
hebben met hun zwangerschap, ondersteuning verdienen. Ook vind ik dat we jonge
meiden en puberjongens al veel beter zouden moeten informeren over hoe zo’n
grote verantwoordelijkheid het is om een kind op te voeden en te verzorgen. En
om dat alles te bereiken, acht ik het wenselijk dat kinderen met een optimaal
potentieel ter wereld komen. Autonomie als excuus voor het aantasten van de
potentiële autonomie van het ongeboren kind… ik heb daar grote moeite mee. Ik
denk ook nog weer aan het verhaal van Kaj, over de moeder die werd opgenomen en
onder controle stond ten aanzien van haar drugsgebruik en die dat zelf
beschreef als een ommekeer. Natuurlijk moet die zorg dan mee in overweging
nemen wat er allemaal is gebeurd in het leven van zo’n vrouw, maar het op de
één of andere manier doorbreken van de keten van ellende lijkt me van belang.
En nee, kinderen allemaal maar onder staatstoezicht plaatsen is natuurlijk geen
goed plan; daar ben ik het ronduit mee eens, en ook met het idee dat het
(helpen) oplossen van de problemen van de moeder de meest wenselijke aanpak is.
Maar kun je de zwaarverslaafde nog aanspreken op verantwoordelijkheid…? Komt
dat nog door en kun je dan zonder enige vorm van dwang interveniëren? En zo
niet, heeft het kind dan domme pech gehad? Sommigen zeggen wellicht: “Ja.”
Anderen zullen zeggen: “Daar moet toch iets tegen te doen zijn; dat mag toch
niet zomaar gebeuren?” Hoe precies? Ik weet het niet; een maatschappijbrede
aanpak verdient uiteraard de voorkeur (sociale leefomgevingen veranderen… maar
ook dat kan op 1001 manieren en ook dat kan zeer verkeerd worden uitgevoerd).
Maar iedere oplossing of aanpak wordt voorafgegaan door een diepgaand
denkproces. Dat is ‘doodeng’, in de zin dat je soms dingen moet loslaten of ter
discussie moet stellen of onder ogen moet zien. Een diepgaand denkproces is in
veel gevallen echter een voorwaarde om te komen tot een ‘weldenkend’ antwoord
op diepgaande vragen (al zullen ook daar weer uitzonderingen denkbaar zijn,
want diep nadenken zonder kennis of (ethisch) inzicht levert weinig op).
Tot slot: mijn verwachting
bij ‘Geboortebeweging’ was een prominente rol voor het kind. Het woord
‘geboorte’ gaat immers niet primair over de vrouw. Geboren worden is wat het
kind doet. Mijn idee was dat er een gezamenlijke inzet zou zijn voor een
veilige en gezonde geboorte van het kind en dat het zou gaan over wat een
aanstaande moeder nodig heeft om die veilige en gezonde geboorte van haar kind
te waarborgen. Vanuit die gedachte heb ik de uitnodiging aangenomen (van wie?
weet ik niet meer…) om mee te denken op de GB-pagina.
Zondag was ik
met een dierbare collega bij ‘Aletta, de musical’ in Groningen. Aletta Jacobs
was de eerste vrouwelijke HBS-studente, de eerste vrouwelijke universitaire
studente, de eerste vrouwelijke afgestudeerde en de eerste vrouwelijke gepromoveerde.
Ze introduceerde het pessarium, zodat vrouwen geen abortus hoefden te laten
plegen (ook dat is autonomie) en niet langer zo hoefden te lijden onder
zwangerschap na zwangerschap.
Op één van de
locaties zong de Aletta die daar speelde (er waren, voordat we in de Schouwburg
belandden, vijf stadslocaties en vijf Aletta’s): “Dit is mijn stem, dit is wie
ik ben en dit is wat in mij zal blijven zingen.” Zij doelde op de vrouwenrechten
en ik ontkwam niet aan het gevoel dat er heel veel momenten waren waarop ik
voor ‘vrouwenrechten’ het woord ‘kinderrechten’ kon invullen en waar de
weerstand van de mannen tegen haar strijd vergelijkbaar was met de weerstand om
kinderrechten meer te bepleiten. Zo verscheen op 12 juni in Medisch Contact het zorgwekkende artikel
met de kop “Pedagogische tik niet per se slecht”: weer een schending van
kinderrechten.
Het welzijn van de
wereld begint bij het welzijn van onze kinderen, iedere keer opnieuw. Dat is een grote opgave voor ouders, maar ook
een eervolle en zegenrijke. Kunnen en mogen baren is geen onderdrukkende vloek,
maar een groot, transformerend voorrecht. Het is een opgave die een
kindvriendelijke samenleving vereist, maar ‘in den beginne’ van dat
kinderbestaan vooral ook krachtige vrouwen, omdat zij het mysterie van dat
nieuwe leven in zich dragen, letterlijk. De vrouw heeft de potentie de
standvastige boog te zijn die de levende pijl wegschiet, zoals Kahlil Gibran schrijft.
Hoe krachtiger en hoe meer bemind kinderen worden geboren, hoe krachtiger en
liefdevoller de wereld zal zijn, vrouwen én mannen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten